sobota, 14 grudnia 2013

JAK BIEGAĆ?

Wróciłam dzisiaj z siłowni, na której spędziłam 45 min na bieżni. Biegłam sobie i biegłam, i myślałam o tym, że właściwie nie wiem jak się biega. Zrodziło się z mojej głowie mnóstwo pytań na temat tempa biegu, dystansu, czasu, częstotliwości, tętna, butów, powierzchni... Przeszukałam Internet i znalazłam kilka cennych wskazówek.













Jak biegać żeby schudnąć?
Bieganie nie zawsze powoduje spalanie tłuszczu. Aby jednak tak się stało trzeba biegać z odpowiednia szybkością i w odpowiednim czasie. Przede wszystkim wolno, równomiernie i jak najdłużej. Jeżeli Twoja kondycja nie pozwala na ciągły bieg, możesz przeplatać go z marszem.

Co z tętnem?
Tłuszcz najefektywniej jest spalany w okolicach 65-75% naszego maksymalnego zakresu tętna. Dobrze jest zatem wyposażyć się w pulsometr. Zamiast niego można również wyposażyć się w partnera. Po co? Jeżeli tempo biegu nie pozwala Wam na swobodną rozmowę to znaczy, że biegniecie za szybko. Ot taki wyznacznik! ;)

Czy długość treningu ma znaczenie?
Oczywiście, że ma. 20 min to minimum- dopiero po tym czasie organizm zacznie efektywnie spalać tłuszcz. Dlaczego? Przez pierwsze 20 minut wysiłku, 80% energii pochodzi z glukozy, a 20% z kwasów tłuszczowych, po ok. 60-80 minutach te proporcje się odwracają. 

Czy biegając spalę tkankę tłuszczową tylko z nóg i bioder? 
Bieganie na pewno pomoże nam pozbyć się zbędnego tłuszczu między innymi z ud i bioder, ale trzeba też pamiętać, że ta aktywność fizyczna odchudza całe ciało, a nie tylko te partie, które byśmy chcieli. Warto również wiedzieć, że biegi krótkodystansowe / sprinty – przyczyniają się do dość mocnego umięśnienia nóg, zwłaszcza mięśni czworogłowych i łydek.

Po jakiej powierzchni biegać?
Najlepiej jest biegać po miękkich powierzchniach- leśna droga, brzeg morza. Te i inne miękkie powierzchnie pozwalają nam nie obciążać stawów i dodatkowo są bardziej wymagające dla mięśni. Jeżeli decydujemy się na asfalt warto zainwestować w dobre buty z amortyzacją.

Źródła: teningbiegacza.pl, jak-biegac.pl, www.motivationblog.org, rozbieganakari.blogspot.com

To chyba wszystko, co mnie zaciekawiło- mam nadzieję, że zaciekawi i Was. Taka ilość wymagań i informacji może wydawać się przytłaczająca- niepotrzebnie! Musimy pamiętać, że lepiej jest biegać w ogóle, niż nie biegać wcale! 


3 komentarze:

  1. Ja to sobie w tym roku przerwę zrobiłam od treningów - już drugi miesiąc trwa i wiem, że w grudniu nie ma szans na rozruch. Biegać lubię, niestety przez przerwę znów pewnie będę musiała od nowa pracować nad kondycją.

    OdpowiedzUsuń
  2. Podczas biegów zawsze rodzi się wiele pytań:) dla mnie to czas całkowitego resetu i przemyśleń o sobie i tego co chce osiągnąć:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo przydatne wskazówki, choć przyznam, że o większości z nich wiedziałam, ale nigdy się nad nimi nie zastanawiałam. :)
    U mnie podczas pływania mózg się resetuje i nie myślę o niczym. :) Lubię ten stan.

    OdpowiedzUsuń